مقالات

8 نکته‌ی مهم در طراحی فرم حرفه‌ای

در گذشته بسیاری از کسب و کارها و  افراد برای فعالیت‌های پژوهشی، تحقیقات بازار و نظرسنجی از مخاطبان و مشتریان، مجبور بودند که پرسشنامه‌ها و فرم‌های کتبی استفاده کنند؛ ولی امروزه به دلیل وجود وب‌سایت‌های فرم‌ساز، امکان استفاده از فرم‌های حرفه‌ای و آنلاین وجود دارد. در حال حاضر دغدغه اصلی بیزینس‌ها و پژوهشگران، این است که مهم ترین نکات در طراحی فرم چیست و برای طرحی فرم‌های حرفه‌ای باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند تا طرح نهایی، جذاب، چشم‌نواز و کارآمد به نظر برسد؟

در این مقاله تصمیم داریم 8 مورد از مهم ترین در طراحی فرم را بیان کنیم و بگوییم که هر کدام از این نکات چگونه باعث می‌شود که فرم نهایی ما زیبا، جذاب و حرفه‌ای به نظر برسد. در صورتی که شما هم تمایل دارید برای کسب و کار و پژوهش‌های خود فرم جذاب طراحی کنید و می‌خواهید نرخ پاسخ‌دهی به فرمتان را افزایش دهید، پیشنهاد می‌شود که چند دقیقه وقت بگذارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

1. درک درست و دقیق از مخاطبان و نیاز آن‌ها؛ یکی از مهم ترین نکات در طراحی فرم

برای طراحی فرم‌هایی با کارآمدی و نرخ پاسخ‌دهی بالا، باید همواره  خودتان را جای مخاطب بگذارید  و ببینید که فرم طراحی‌شده، تا چه اندازه باب میل اوست. اگر بتوانید مخاطبان و نیاز آن‌ها را به خوبی درک کنید، قطعاً فرم نهایی جذاب‌تر و موفق‌تری خواهید داشت.

سعی کنید قبل از طراحی فرم، در مورد خصوصیات، علایق و سطح آگاهی مخاطبان خود فکر کنید و فرم خود را با توجه به شخصیت مخاطبان خود طراحی کنید. قطعاً اگر قرار است فرم شما را دانشجویان مقطع دکتری تکمیل کنند، علایقشان با افرادی که در بازار مشغول به کار هستند، متفاوت است و بدون در نظر گرفتن این تفاوت، قطعاً فرم نهایی، کارآمدی کافی نخواهد داشت.

2. به اطلاعات ضروری بسنده کنید؛ نکته‌ای که جلوی خسته شدن مخاطب را می‌گیرد

سعی کنید فرم مورد نظر خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مختصر و مفید باشد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک فرم اطلاعات تماس طراحی کنید، نام و نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل مخاطب (سه یا چهار فیلد) کافی است. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه تعداد فیلدها بیشتر شود، احتمال پاسخ دادن مخاطبان به سوالات و پر کردن فیلدها کاهش می‌یابد.

یکی از اشتباهاتی که برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی در هنگام طراحی صفحه فروش محصولات طراحی می‌کنند، این است که فیلدهای بی‌کاربرد فراوانی را در صفحه فروش محصول قرار می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب، در آخرین مرحله از خرید محصول منصرف شود و برای خرید به سایت دیگری مراجعه کند؛ بنابراین تا حد امکان، تعداد فیلدهای کمتری در فرم‌های خود قرار دهید و به اطلاعات ضروری بسنده کنید.

3. مخاطب را برای تکمیل فرم، راهنمایی کنید؛ راهی برای افزایش نرخ پاسخ‌دهی به فرم

یکی از مهم ترین نکات در طراحی فرم حرفه‌ای این است که بخش‌های مختلف فرم خود را از طریق عنوان‌ها یا لیبل‌های مشخص از یکدیگر جدا کنید تا موضوع هر بخش برای مخاطب، روشن و واضح باشد. استفاده از عنوان برای هر بخش از فرم، باعث می‌شود ذهن مخاطب برای پاسخ‌دهی به سوالات هر بخش آماده باشد.

دومین ابزار برای افزایش نرخ پاسخ‌دهی به بخش‌های مختلف یک فرم، نوشتن پاسخ نمونه در هر فیلد است. گاهی مواقع، سوالاتی در فرم‌ها مطرح می‌شود که ممکن است پاسخ دادن به آن‌ها برای مخاطب، دشوار یا مبهم باشد. به عنوان مثال در فرم خود پرسیده‌اید که سه ویژگی اصلی یک معلم چیست؟ برای سهولت پاسخ‌دهی به این سوال، در فیلد پاسخ، دو ویژگی نمونه مثل «دانش و مهربانی» را ذکر کنید تا ذهن فرد راحت‌تر موضوع را پردازش کند و مخاطب راحت‌تر به سوالتان پاسخ دهد.

یکی دیگر از نکاتی که بهتر است در طراحی فرم حرفه‌ای بهتر است رعایت شود، قرار دادن راهنما در هر بخش از پرسش‌هاست. می‌توانید علاوه بر قرار دادن لیبل یا موضوع اصلی در ابتدای هر بخش از سوالات، توضیحات مختصر و مفیدی هم در ابتدای هر بخش قرار دهید تا مخاطب، درک بهتر و شفاف‌تر از آن بخش داشته باشد.

4. سازگاری فرم با صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف را جدی بگیرید؛ خیلی مهم است!

بعضی از شرکت‌ها و  افراد، فرم‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که فقط با صفحه نمایش لپ تاپ و کامپیوتر شخصی، سازگار باشد. این در حالی است که امروزه اکثر افراد برای انجام کارهای روزمره خود ترجیح می‌دهند که از گوشی یا تلت کمک بگیرند؛ چون با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توانند در هر زمان و مکانی، کارهای خود را به انجام برسانند.

با این تفاصیل، یکی از مهم ترین نکات در طراحی فرم این است که فرم خود را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید تا کاربران دستگاه‌های گوناگون بتوانند فرم شما را تکمیل کنند. با این کار نرخ پاسخ‌دهی به پرسش‌های شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

5. سادگی زبانی و ارتباط معنایی فیلدها را مد نظر قرار دهید؛ راه طراحی فرم زیبا

یکی از نکات ضروری و حیاتی برای طراحی فرم، سادگی در بیان جملات و کلمات است. هر چقدر کلمات و جملات شما ساده‌تر و روان‌تر باشد، مخاطب خیلی راحت‌تر منظور شما را متوجه می‌شود و در نتیجه می‌تواند پاسخ درست‌تر و دقیق‌تری به پرسش‌های شما بدهد. این موضوع در مواقعی که پای فرم تحقیقات بازار، شناخت مشتریان یا سایر کارهای پژوهشی در میان باشد، اهمیت فراوان دارد و بسیار تأثیرگذار است.

مسئله دیگری که به بهبود فرم نهایی و افزایش کارآمدی آن کمک می‌کند، ارتباط معنایی بین سوالات و بخش‌های فرم است. برای ایجاد این ارتباط معنایی، سعی کنید سوالاتی که با هم از نظر معنایی نزدیک هستند را در یک باکس کنار هم بگذارید و برای آن‌ها یک لیبل یا عنوان کلی انتخاب کنید. این کار باعث نظم بیشتر در ذهن نویسنده و پاسخ‌گویی آسان‌تر به سوالات می‌شود. همچنین بکوشید یک توالی و دنبال منطقی برای پرسش‌ها در نظر بگیرید تا این پرسش‌ها با یک روال منطقی مطرح شود.

6. قابلیت اعتبارسنجی ورودی‌ها و تکمیل خودکار؛ راهی برای صرفه‌جویی در زمان

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی فرم این است که از قابلیت تکمیل خودکار در فرم خود استفاده کنید. این قابلیت بیشتر برای فیلدها و سوالاتی مفید است که پاسخ روشن و مشخصی دارند و پاسخ آن‌ها از چند حالت خارج نیست. استفاده از این قابلیت باعث می‌شود که در زمان افراد صرفه‌جویی شود و بتوانند با سرعت بیشتری به سوالات مندرج در فرم پاسخ دهند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جذابی که کارآمدی و اصولی بودن فرم را افزایش می‌دهد، قابلیت اعتبارسنجی ورودی‌ها و درک پاسخ‌های صحیح و غلط است. این قابلیت باعث می‌شود که میزان پاسخ‌های اشتباه در فرم کاهش یابد و هدف طراحی از طراحی فرم، محقق شود.

7. دسترسی مناسب و قرارگیری فرم در محل مناسب؛ یکی از مهم ترین نکات در طراحی فرم

برای طراحی یک فرم با نرخ پاسخ‌دهی بالا، لازم است فرمی که طراحی می‌کنید را در محل مناسب قرار دهید تا افراد مختلف به آن دسترسی داشته باشند. اگر تمامی نکات لازم برای طراحی فرم را رعایت کنید؛ ولی کاربران به فرم دسترسی نداشته باشند، قطعاً افراد زیادی نمی‌توانند فرم را ببینند و تکمیل کنند.

این نکته برای صفحه تماس سایت خیلی مهم است. در واقع باید فرم تماس را به گونه‌ای طراحی کنید که هم از نظر ظاهری، جذاب باشد و هم دسترسی به آن برای کاربران آسان باشد.

8. فرم خود را به صورت مرتب آزمایش و تغییرات لازم را انجام دهید

سعی کنید هر چند وقت یکبار فرمی که طراحی کرده‌اید را خودتان تکمیل و تجزیه و تحلیل کنید. این کار باعث می‌شود که به صورت مداوم از وضعیت فرم خود آگاه باشید و اشکالات احتمالی آن را رفع کنید. وجود اشکالات احتمالی در فرم، باعث می‌شود که تمایل کاربران به پاسخ‌دهی به سوالات آن کاهش یابد.

با تجزیه و تحلیل مداوم فرم می‌توانید نظم و ترتیب پرسش‌ها را  در آن بهبود ببخشید، جذابیت ظاهری آن را افزایش دهید و به این ترتیب، مخاطبان را به شرکت در نظرسنجی خود مشتاق‌تر کنید.

با فرم ساز فرمول می‌توانید مهم ترین نکات در طراحی فرم را در فرم‌های خود اعمال کنید

در این مقاله تلاش کردیم 8 مورد  از مهم ترین نکات در طراحی فرم را بیان کنیم. رعایت هر کدام از این نکات باعث می‌شود فرم حرفه‌ای‌تر و کارآمدتری داشته باشید و تعداد بیشتری از مخاطبان هدف، به سوالات موجود در فرم شما پاسخ دهند. امیدواریم که با رعایت نکات این مقاله بتوانید فرم‌های زیبا و تأثیرگذاری طراحی کنید.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود که مقاله مزایای پرسشنامه آنلاین و افزایش نرخ پاسخ دهی را  مطالعه کنید. در این مقاله در مورد مهم‌ترین  مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین نسبت به پرسشنامه‌ها و فرم‌های کتبی صحبت شده است.

در صورتی که تمایل دارید فرم‌هایی جذاب و حرفه‌ای طراحی کنید و کلیه نکات و تکنیک‌های لازم و اصولی را در فرم خود به کار ببرید، پیشنهاد می‌شود که از پلتفرم فرمول استفاده کنید. این پلتفرم، کلیه امکانات و ابزارهای لازم برای طراحی یک فرم عالی و منحصر به فرد را در اختیار کاربران خود قرار داده است. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید به صورت رایگان یا با کمترین هزینه، فرم مورد نظر خود را طراحی کنید و در اختیار کاربران قرار دهید.

از نظر شما یک فرم حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه خصوصیاتی باعث می‌شود که شما به سوالات مندرج در یک فرم پاسخ دهید؟ با رعایت چه نکاتی می‌توان چنین فرمی طراحی کرد؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما و سایر همراهان، در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.