مقالات

مزایای پرسشنامه آنلاین و افزایش نرخ پاسخ‌دهی

در گذشته سازمان‌ها و  افراد از پرسشنامه‌های چاپ‌شده برای پژوهش، نظرسنجی یا آزمون استفاده می‌کردند. در روش چاپ پرسشنامه، اشکالات، دشواری‌ها و هزینه‌هایی وجود داشت و همین مشکلات باعث پلتفرم‌های فرم‌ساز آنلاین روانه بازار شوند. این پلتفرم‌ها، مشکلات مربوط به پرسشنامه‌های کاغذی را کنار زده و مزایای فراوانی با خود به ارمغان آورده‌اند. آشنایی با مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین باعث می‌شود که در هنگام برگزاری آزمون، نظرسنجی و پرسشنامه، روش هوشمندانه‌تر و کارآمدتری را برای رسیدن به هدف خود انتخاب کنیم.

در این مقاله تصمیم داریم با 9 مورد از مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین آشنا شویم. در صورتی که شما هم برای کسب و کار یا فعالیت‌های پژوهشی خود، نیاز به طراحی پرسش‌نامه و تکمیل آن‌ها توسط افراد مختلف دارید، پیشنهاد می‌شود تا پایان این مقاله با ما همراه شوید. در پایان این مقاله، قصد داریم راهکاری عالی و مقرون به صرفه برای طراحی و اجرای نظرسنجی آنلاین ارائه دهیم.

1. افزایش نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی با ارسال پرسش‌نامه آنلاین برای مخاطبان هدف

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین، افزایش نرخ پاسخ‌دهی مخاطبان به آن است. در پرسشنامه‌های کتبی، وقتی کاغذ را در اختیار مخاطب می‌گذاشتیم، ممکن بود اهمیتی به آن ندهد یا پس از پاسخ دادن به سوالات فراموش کند که کاغذ را به ما برگرداند. این‌گونه می‌شد که نرخ پاسخ‌دهی به پرسشنامه چاپی، پایین می‌آمد.

در هنگام استفاده از پرسشنامه آنلاین، لینک پرسشنامه در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و او می‌تواند در زمان دلخواه، پرسشنامه را تکمیل و ارسال کند. اگر بتوانید پرسشنامه آنلاین را به دست کسانی برسانید که پژوهش یا کسب و کار شما برایشان اهمیت دارد، قطعاً نرخ پاسخ‌دهی به پرسشنامه، بالاتر هم خواهد رفت.

2. امکان ارسال و تکمیل سریع‌تر پرسش‌نامه آنلاین نسبت به روش‌های سنتی

یکی دیگر از مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین این است که زمان لازم برای تکمیل این پرسش‌نامه‌ها، به طور میانگین 66 درصد کوتاه‌تر از روش‌های سنتی پژوهش است. از طرفی اطلاعات پرسشنامه‌های آنلاین به صورت خودکار گردآوری می‌شود و به همین دلیل نیازی نیست که برای بازگشت پرسشنامه‌های کاغذی صبر کنید. همچنین پرسشنامه آنلاین، به صورت آنی به دست مخاطب هدف می‌شود و نیازی به چاپ کاغذ و یافتن مخاطب برای قرار دادن پرسشنامه در اختیار او نیست.

متخصصان و کارشناسان بازاریابی دیجیتال در شرکت‌های مختلف برای این باور هستند که بیش از 50 درصد پاسخ‌هایی که مخاطبان به پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین می‌دهند، در همان سه روز نخست پس از انتشار پرسش‌نامه، دریافت می‌شود.

3. کاهش هزینه‌های پژوهش؛ یکی از مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین

یکی دیگر از دلایل اهمیت پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌های آنلاین، کاهش هزینه‌های پژوهش است. به عنوان مثال اگر بخشی از مخاطبان هدف یک پژوهش یا کسب و کار در شهر یا کشور دیگری باشند، شخص باید هزینه زیادی بپردازد تا بتواند پرسش‌نامه‌های کتبی را به دست مخاطبان خود برساند. این کار هزینه زیادی به کسب و کارها و افراد منتقل می‌کند.

در چنین حالتی استفاده از پرسشنامه آنلاین، هزینه را به معنای واقعی صفر می‌کند. کافی است فرم را در پلتفرم‌های موجود طراحی و لینک آن را برای مخاطبان ارسال کنید تا پاسخ بدهند. پرسشنامه آنلاین، نیازی به استفاده از کاغذ و تخریب محیط زیست هم ندارد و به همین دلیل، روشی معقول‌تر برای پژوهش و نظرسنجی است. پلتفرم فرم‌ساز «فرمالو» به شما کمک می‌کند که به صورت رایگان، پرسشنامه خود با بسازید و برای مخاطبان هدف خود در سراسر جهان ارسال کنید.

4. امکان تحلیل سریع پاسخ‌ها؛ کاهش زمان لازم برای بررسی پاسخ شرکت‌کنندگان

در گذشته وقتی مخاطبان هدف، برگه‌های نظرسنجی را پر می‌کردند، باید یک نفر می‌نشست، کلی زمان صرف‌ می‌کرد تا پاسخ‌هایی که به پرسش‌ها داده شده است را تحلیل کند. اکنون پلتفرم‌های فرم‌ساز به راحتی پاسخ‌های شرکت‌کنندگان را دریافت و نظرات را تحلیل و بررسی می‌کنند. تحلیل خودکار پاسخ‌ها، زمان لازم برای تحلیل پاسخ‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که پس از پایان آزمون، همه چیز برای پژوهشگران یا متخصصان کسب و کار، حاضر و آماده باشد.

با استفاده از پلتفرم فرمالو می‌توانید پاسخ‌های دریافت‌شده از پرسشنامه‌ها را به راحتی و به صورت رایگان دریافت و تحلیل کنید. نسخه رایگان این پلتفرم امکان دریافت 100 هزار پاسخ در ماه را فراهم کرده است.

5. دقت بالاتر؛ عاملی مهم برای برگزاری آزمون از طریق پرسش‌نامه آنلاین

افزایش دقت و کاهش احتمال خطا، یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین است. در مدل نظرسنجی سنتی، شرکت‌کنندگان در هنگام پاسخ‌دهی به سؤالات ممکن بود اشتباه کنند؛ ولی در مدل آنلاین، احتمال خطا در پاسخ‌دهی و تحلیل نتایج، به شدت کاهش یافته است. اگر قصد دارید یک نظرسنجی دقیق داشته باشید و به نتایج مطمئن و قابل اعتمادی برسید، پیشنهاد می‌شود که از پلتفرم‌های فرم‌ساز کمک بگیرید.

6. امکان زیباسازی و سفارشی‌سازی ظاهری پرسش‌نامه با استفاده از پلتفرم‌های فرم‌ساز

پلتفرم‌های حرفه‌ای طراحی و ساخت فرم، امکان زیباسازی و سفارشی‌سازی ظاهری پرسش‌نامه آنلاین را فراهم کرده‌اند. این پرسش‌نامه‌ها، ظاهر رنگی و جذابی دارند و در آن تصاویر و لوگوی سازمان درج شده است. این در حالی است که در مدل‌های سنتی و چاپی، هزینه چاپ یک پرسش‌نامه رنگی و جذاب، برای بسیاری از افراد و سازمان‌ها، سرسام‌آور است.

با استفاده از امکانات پلتفرم فرمالو می‌توانید پرسش‌نامه‌های به‌روز و حرفه‌ای طراحی و توجه مخاطبان خود را جلب کنید. لازم به ذکر است که 99 درصد امکانات این پلتفرم، کاملاً رایگان است.

7. امکان ویرایش پرسش‌نامه حتی بعد از انتشار؛ خصوصیتی برای بهینه‌سازی مداوم فرم

یکی دیگر از نقاط قوت پرسش‌نامه‌ها و آزمون‌های آنلاین که آن‌ها را برای بسیاری از شرکت‌ها و افراد محبوب می‌کند، قابلیت ویرایش سؤالات و متن آن‌ها در زمان دلخواه (حتی بعد از انتشار) است. این قابلیت باعث می‌شود که سؤالات به طور مداوم امکان اصلاح داشته باشند و در صورتی که ایده‌ای به ذهن طراحان سؤالات برسد، می‌توانند ایده خودشان را به صورت در آزمون اعمال کنند.

در گذشته وقتی پرسش‌نامه چاپ می‌شد، اصلاً امکان ویرایش آن وجود نداشت؛ مگر اینکه کل کاغذ‌های چاپ‌شده را دور می‌ریختند و دوباره پرسش‌نامه را ویرایش و چاپ می‌کردند که این کار هم هزینه زیادی به همراه داشت و حجم کاغذ قابل توجهی به هدر می‌رفت.

8. پاسخ‌های صادقانه و توأم با فکر بیشتر

اگر قرار باشد افراد در یک نظرسنجی مصاحبه‌وار شرکت کنند و به سؤالات یک مصاحبه‌کننده پاسخ دهند، قطعاً در رودربایستی قرار می‌گیرند و ممکن است پاسخی صادقانه به سؤالات مصاحبه‌کننده ندهند. در مصاحبه کتبی هم ممکن است شخص نگران باشد که پس از تحویل دادن برگه به پژوهشگر، او نظرات و پاسخ‌های او را مطالعه کند و از دیدگاه‌هایش آگاه شود.

در پرسش‌نامه آنلاین، شرکت‌کننده در نظرسنجی یا آزمون، از هر نظر آسوده‌خاطر خواهد بود؛ زیرا تا زمانی که اسمش را وارد نکند، کسی از نظرات و دیدگاه‌هایش باخبر نخواهد بود؛ به همین دلیل شرکت کردن در نظرسنجی آنلاین با صداقت، آرامش و اطمینان خاطر بیشتری انجام می‌شود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین که باعث افزایش ارزش و اعتبار آن‌ها می‌شود این است که شرکت‌کننده می‌تواند در زمان مناسب و با اندیشه و فکر به سؤالات پاسخ دهد. همین پاسخ‌دهی توأم با آرامش و اندیشه، باعث می‌شود که شرکت‌کننده پاسخ‌های سنجیده‌تری به سؤالات بدهد و در رسیدن صاحبان کسب و کار و پژوهشگران به یک دیدگاه و تحلیل درست، کمک کند.

9. بهبود روابط با مشتریان و جلب نظر آن‌ها

وقتی یک کسب و کار، از مشتریان و مخاطبان هدف خود نظرسنجی می‌کند تا به علایق و سلایق آن‌ها پی ببرد و نیازهای آن‌ها را به بهترین شکل برآورده کند، قطعاً مشتریان به دیدگاه‌های درست و حرفه‌ای مدیران کسب و کار پی می‌برند و اعتماد نسبت به آن بیزینس چند برابر می‌شود. اگر مدیران یک کسب و کار پس از پایان نظرسنجی، نتایج را به مشتریان اعلام کنند و به آن‌ها بگویند که بر اساس این نظرسنجی تصمیم گرفته‌اند چه تغییراتی در بیزینس خود به وجود بیاورند، اعتماد مشتریان به این بیزینس چند برابر می‎شود.

فرمالو؛ راهکاری مطمئن و مقرون به صرفه برای طراحی پرسش‌نامه آنلاین

در این مقاله تلاش کردیم 9 مورد از مزایای استفاده از پرسشنامه آنلاین را بررسی کنیم و با تکیه بر آمار و ارقام، دلایل اهمیت این نوع از پرسش‌نامه را دریابیم. امیدواریم که اطلاعات این مقاله برای شما مفید بوده و به بهبود درکتان از این نوع پرسش‌نامه کمک کرده باشد.

در این مقاله تلاش کردیم با پلتفرم فرم‌ساز فرمالو آشنا شویم و چند مورد از مزایای مهم آن را در خلال مقاله مرور کنیم. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید آزمون‌ها و نظرسنجی‌های خود را به بهترین شکل طراحی کنید و در اختیار مخاطبان هدف خود قرار دهید.

در صورتی که این مقاله برای شما ارزشمند و مفید بود، پیشنهاد می‌شود مقاله چطوری آزمون آنلاین بسازیم؟ را مطالعه کنید. این مقاله نخستین گام‌ها برای کار کردن با فرمالو را به شما آموزش می‌دهد.

آیا تاکنون برای کسب و کار یا مطالعات آکادمیک خود از پلتفرم‌های پرسش‌نامه آنلاین استفاده کرده‌اید؟ از نظر شما، بهترین پلتفرم ساخت پرسش‌نامه آنلاین، باید  چه خصوصیاتی داشته باشد؟ فرمالو چگونه می‌تواند خدمات بهتر و ارزنده‌تری به مخاطبان خود ارائه دهد؟ لطفاً نظرها و پیشنهادهای خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

منابع: SmartSurvey / Communications for Research

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *