مقالات

چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم؟ معرفی 8 نکته مهم

رقابت در عرصه مشاغل و کسب و کارهای مختلف، به طور مداوم بیشتر می‌شود و هر روز شاهد حضور بیزینس‌های قدرتمند و کارآمدی در حوزه‌های مختلف هستیم. در چنین شرایطی، بهترین راه برای ماندگاری و جاودانه شدن کسب و کارها، جلب رضایت مشتریان است. برای راضی و خوشحال کردن مشتریان، راهی جز پرسیدن نظر آن‌ها در مورد محصولات و خدمات کسب و کارمان نداریم. پس از جویا شدن نظرات مشتریان، می‌توانیم تغییرات مورد علاقه آن‌ها را در محصولات و خدمات خود اعمال کنیم و محصولاتی باب میل مشتریان داشته باشیم. یکی از بهترین روش‌های برای آگاه شدن از نظرات مشتریان، طراحی فرم نظرسنجی و سایر فرم‌های کسب و کار است.

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم و در هنگام طراحی فرم چه نکاتی را رعایت کنیم؟ همچنین در پایان مقاله، یک پلتفرم حرفه‌ای برای طراحی فرم‌های جذاب و مخاطب‌پسند معرفی خواهیم کرد  تا بتوانید به راحتی، فرم مورد نظر خود را طراحی کنید. در صورتی که شما هم مایل به طراحی فرم برای کسب و کار خود هستید، پیشنهاد می‌شود که انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

1. چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم؟ از یک پلتفرم فرم‌ساز استفاده کنید

کسب و کارها برای فعالیت‌هایی مانند نظرسنجی از مشتریان، دریافت پیشنهادها و انتقادها، رضایت‌سنجی مشتریان در مورد محصولات و خدمات و دریافت اطلاعات تماس مشتریان به طراحی فرم نیاز دارند. در گذشته و حتی امروز، کسب و کارهای حضوری عموماً از فرم‌های چاپی استفاده می‌کنند؛ ولی کسب و کارهای آنلاین تنها از روش‌های آنلاین به مشتریان خود دسترسی دارند و ناچار هستند که از فرم‌های آنلاین استفاده کنند.

برای استفاده از فرم‌های آنلاین،  پیشنهاد می‌شود که از پلتفرم‌های فرم ساز کمک بگیرید. این پلتفرم‌ها امکان طراحی فرم‌های جذاب و حرفه‌ای را  به شما می‌دهند. همچنین در این پلتفرم‌ها می‌توانید فرم مورد نظر خود را خیلی سریع و راحت طراحی کنید و لینک آن را در اختیار مخاطبان هدفتان قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های پلتفرم‌های فرم‌ساز این است که به شما اجازه می‌دهند که تعداد نامحدودی از افراد به فرم شما پاسخ دهند. همچنین پلتفرم‌های مذکور  به صورت خودکار پاسخ‌های شرکت‌کنندگان را دسته‌بندی، تجزیه و تحلیل می‌کنند. با وجود این دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل، دیگر نیازی نیست که وقت بگذارید و پاسخ‌ها را یکی یکی آنالیز کنید؛ بلکه می‌توانید تمام فکر، زمان و انرژی خود را برای طراحی سوالات مناسب، تحلیل نتیجه نهایی و تصمیم‌گیری بر مبنای پاسخ‌ها بگذارید.

در صورتی که شما هم قصد دارید برای کسب و کار آنلاین یا حضوری خود فرم‌های آنلاین طراحی کنید و دنبال یک پلتفرم حرفه‌ای برای طراحی فرم‌های خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ چون در پایان مقاله، یکی از پلتفرم‌های فرم‌ساز برجسته و راهگشا را معرفی خواهیم کرد.

2. در هنگام طراحی فرم، هدف اصلی و شخصیت مخاطبان هدف را در نظر بگیرید

در هنگام طراحی فرم برای کسب و کارتان، باید بیش از هر چیز به ذهنیت و شخصیت مخاطبان هدف خود توجه کنید و خودتان را جای آن‌ها بگذارید. با همزادپنداری و خود را به جای مخاطب گذاشتن، می‌توانیم بهترین فرم را بر اساس سلیقه مخاطبان خود طراحی کنیم.

یکی از مسائل مهم دیگری که باعث افزایش نرخ پاسخ‌دهی به فرم‌ها می‌شود، تعیین درست و هوشمندانه پرسونای مخاطب است. در واقع قبل از طراحی فرم، شخصیت مخاطب خود را تعیین کنید و خصوصیات شخصیتی و فردی او را بنویسید. سپس بر اساس این خصوصیات شخصیتی، فرم مورد نظر خود را طراحی کنید. این کار باعث می‌شود که سوالات خود دقیقاً بر اساس شخصیت مخاطب طراحی کنید. در نتیجه مخاطبان خیلی بهتر با سوالات شما ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

در هنگام طراحی فرم برای کسب و کار خود، سعی کنید ابتدا هدف از طراحی فرم را به صورت دقیق مشخص کنید، این اهداف را بنویسید و پیش چشم خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که سوالات موجود در فرم را دقیقاً بر اساس هدف نهایی تدوین کنید و از پرسیدن سوالات بی‌فایده یا غیرمنطبق با هدف اصلی، خودداری کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید اطلاعات تماس مخاطب را بگیرید، کافی است به نام و نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل او اکتفا کنید؛ چون مخاطبان پس از وقت و حوصله‌ای برای پاسخ دادن به سوالات غیرمرتبط را ندارند و برای پر کردن فرم ترغیب نمی‌شوند.

اگر همین نکته ساده (طرح سوالات بهینه و هدفمند از نظر کمیت و کیفیت) را در نظر بگیرید، می‌توانید با پرسیدن کمترین تعداد سوال به هدف خود برسید. به علاوه با پرسیدن سوالات هوشمندانه و هدفمند، در زمان و انرژی مخاطب صرفه‌جویی می‌شود و این کار، نمادی از احترامی است که شما برای مخاطبان خود قائل هستید.

3. فرم را به شکلی زیبا و مرتب طراحی کنید تا مخاطبان با ذهنیت شفاف‌تری پاسخ دهند

جذابیت و حرفه‌ای بودن فرم از نظر زیبایی‌شناختی، اهمیت فراوانی در جلب نظر مخاطبان و افزایش نرخ پاسخ‌دهی به فرم دارد. اگر فرم، لوگوی کسب و کار شما را داشته باشد، قطعاً اعتمادبرانگیزتر و رسمی‌تر جلوه خواهد کرد. همچنین سعی کنید نظم و ترتیب سوالات و مفاهیم فرم را رعایت کنید تا مخاطب با ذهنیت شفاف‌تر و روشن‌تری به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

متخصصان و افراد باتجربه در عرصه طراحی فرم آنلاین بر این باور هستند که بهترین کار برای نظم دادن به سوالات موجود در یک فرم این است که سوالات مرتبط با هم را در یک بخش یا باکس مجزا از سایر سوالات قرار دهید و برای آن باکس یا بخش، عنوانی مشخص با فونتی واضح انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی چشم مخاطب به عنوان افتاد، به طور کامل بفهمد که قرار است به چه پرسش‌هایی پاسخ  دهد.

سعی کنید سوالات را با فونتی خوانا و رنگی مشخص مطرح کنید تا مخاطبان بتوانند همه چیز را به صورت  شفاف ببینند و با درک کامل به سوالات پاسخ دهند. هر چه ذهن مخاطب، درک بهتری از سوالات شما داشته باشد، قطعاً پاسخ‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری دریافت می‌کنید و بر اساس این پاسخ‌ها، تصمیمات بهتر و دقیق‌تری برای کسب و کار خود می‌گیرید.

4. به خوانایی فرم و شفافیت پرسش‌های موجود در آن به طور جدی توجه کنید

یکی از نکات مهم برای ساخت فرم برای کسب و کارها، توجه به خوانایی و شفاف بودن سوالات است. سعی کنید تا حد امکان سوالات را خیلی ساده، روان و خوانا مطرح کنید تا کلیه افرادی که می‌خواهند به سوالات شما پاسخ دهند، به راحتی به مقصود شما پی ببرند و بهترین پاسخ ممکن را به پرسش‌های شما بدهند.

اگر مخاطبان هدف شما طیفی از متخصصان حوزه کاری شما هستند، سعی کنید از اصطلاحات دقیق و  استاندارد در فرم خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان هدف بتوانند با شفافیت و صراحت بیشتری به سوالاتی که مطرح کرده‌اید، پاسخ بدهند.

5. سوالات فرم خود را به ترتیب از آسان‌ترین به سخت‌ترین طراحی کنید

نکته‌ای که توجه به آن در هنگام طراحی فرم کسب و کار اهمیت دارد، نحوه چیدمان سوالات در فرم از نظر سطح دشواری است. سعی کنید فرم نظرسنجی یا رضایت‌سنجی مشتریان را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب در ابتدا با سوالاتی آسان برخورد کند تا بتواند به راحتی و بدون ابهام به سوالات پاسخ دهد. وقتی دست مخاطب در پاسخ‌دهی به سوالات گرم شود و آمادگی ذهنی او افزایش یابد، می‌توانید سوالات دشوارتر و پیچیده‌تری را با او در میان بگذارید.

به عنوان مثال ابتدا نام و نام خانوادگی و ایمیلش را از او بخواهید تا پاسخ‌دهی برایش آسان باشد و بتواند به راحتی به سوالات پاسخ دهد. یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی‌ها و رضایت‌سنجی‌ها، پرسیدن سوالات پیچیده و زمان‌بر در همان ابتدای کار است.

6. مخاطب را برای پاسخ‌دهی به سوالات موجود در فرم راهنمایی کنید

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خودتان فرمی جذاب، حرفه‌ای و کارآمد طراحی کنید، باید  تا حد امکان مخاطبان را راهنمایی کنید که بهترین پاسخ ممکن را به فرم شما بدهند. در پلتفرم‌های فرم ساز این امکان وجود دارد که برای هر باکس یا بخش از سوالات خود، راهنمایی بنویسید و مخاطبان خود را برای پاسخ‌گویی درست و دقیق به سوالات راهنمایی کنید.؛ بنابراین سعی کنید از این قابلیت پلتفرم فرم‌ساز مورد نظر خود استفاده کنید و  یک فرم واضح، دقیق و حرفه‌ای طراحی کنید.

7. در فرم نظرسنجی سعی کنید محدودیت تعداد کلمات برای پاسخ مخاطب اعمال نکنید

اگر می‌خواهید فرم نظرسنجی یا رضایت‌سنجی برای کسب و کار، محصولات یا خدمات خود طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که برای فیلدهایی که نیاز به پاسخ تشریحی و توضیحی دارند، محدودیت کلمه در نظر نگیرید تا مخاطب بتواند با خاطری آسوده، هر مطلبی که در ذهن دارد را در فرم بنویسد. خواندن نظرها، پیشنهادها و انتقادهای افراد باعث می‌شود که بتواند محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید و با سرعت بیشتری در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کنید.

8. سوالات خود را در قالب یک ستون طراحی کنید و سوالات را چندستونه نکنید

سعی کنید در هنگام طراحی فرم خود، سوالات یا فیلدهای پرسشنامه را در قالب یک ستون طراحی کنید و از چند ستونه کردن سوالات بپرهیزید. مطالعات پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد که فرم‌های تک‌ستونه، به طور میانگین 15.4 ثانیه زودتر از فرم‌های چند ستونه تکمیل می‌شوند و همین ماجرا از اتلاف وقت و انرژی مخاطبان جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین هنرهای کسانی که فرم‌های کسب و کار را طراحی می‌کنند، این است که مهم‌ترین و بهترین اطلاعات را در قالب کمترین تعداد سوال از مخاطب بگیرند. هر چه تعداد سوالات کمتر باشد، قاعدتاً میل و اشتیاق مخاطب برای پاسخ‌گویی بیشتر می‌شود. سعی کنید تعداد سوالات را بهینه‌سازی کنید و آن را در قالب یک ستون در اختیار مخاطب قرار دهید.

در ادامه تصویری از ساختار تک‌ستونه و چند ستونه برای فیلدهای فرم کسب و کار ارائه شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فرم‌های تک‌ستونه خیلی ساده‌تر، شفاف‌تر و پاسخ‌دهی به آن‌ها آسان‌تر است.

لطفاً تصویری مشابه تصویر فوق در این  بخش قرار دهید؛ چون توضیحاتی که در این بخش نوشته‌ایم، نیاز به تصویر دارد تا مخاطب کاملاً متوجه این نکته مهم برای طراحی فرم بشود.

با فرمول می‌توانید کلیه فرم‌های کسب و کار خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل طراحی کنید

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم و چند مورد از مهم‌ترین نکات طراحی فرم را در کنار هم مرور و بررسی کردیم. یکی از روش‌های عالی برای طراحی فرم به صورت حرفه‌ای، استفاده از پلتفرم فرمول است. این پلتفرم، امکاناتی که دارد کار طراحی حرفه‌ای فرم را برای شما راحت می‌کند و به آن سرعت می‌بخشد.

با استفاده از پلتفرم فرمول می‌توانید کلیه فرم‌های کسب و کار خود را خیلی راحت و حرفه‌ای طراحی کنید. در صورتی که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود مقاله مزایای پرسشنامه آنلاین و افزایش نرخ پاسخ‌دهی را مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند فرم‌هایی موفق و حرفه‌ای با نرخ پاسخ‌دهی بالا طراحی کنید.

از نگاه شما برای طراحی فرم برای کسب و کارها باید به چه نکاتی بیشترین توجه را داشته باشیم؟ آیا تاکنون از پلتفرم فرمالو برای طراحی فرم‌های بیزینس خود استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرها، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه طراحی فرم را با ما و سایر همراهان فرمالو در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

رقابت در عرصه مشاغل و کسب و کارهای مختلف، به طور مداوم بیشتر می‌شود و هر روز شاهد حضور بیزینس‌های قدرتمند و کارآمدی در حوزه‌های مختلف هستیم. در چنین شرایطی، بهترین راه برای ماندگاری و جاودانه شدن کسب و کارها، جلب رضایت مشتریان است. برای راضی و خوشحال کردن مشتریان، راهی جز پرسیدن نظر آن‌ها در مورد محصولات و خدمات کسب و کارمان نداریم. پس از جویا شدن نظرات مشتریان، می‌توانیم تغییرات مورد علاقه آن‌ها را در محصولات و خدمات خود اعمال کنیم و محصولاتی باب میل مشتریان داشته باشیم. یکی از بهترین روش‌های برای آگاه شدن از نظرات مشتریان، طراحی فرم نظرسنجی و سایر فرم‌های کسب و کار است.

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم و در هنگام طراحی فرم چه نکاتی را رعایت کنیم؟ همچنین در پایان مقاله، یک پلتفرم حرفه‌ای برای طراحی فرم‌های جذاب و مخاطب‌پسند معرفی خواهیم کرد  تا بتوانید به راحتی، فرم مورد نظر خود را طراحی کنید. در صورتی که شما هم مایل به طراحی فرم برای کسب و کار خود هستید، پیشنهاد می‌شود که انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

1. چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم؟ از یک پلتفرم فرم‌ساز استفاده کنید

کسب و کارها برای فعالیت‌هایی مانند نظرسنجی از مشتریان، دریافت پیشنهادها و انتقادها، رضایت‌سنجی مشتریان در مورد محصولات و خدمات و دریافت اطلاعات تماس مشتریان به طراحی فرم نیاز دارند. در گذشته و حتی امروز، کسب و کارهای حضوری عموماً از فرم‌های چاپی استفاده می‌کنند؛ ولی کسب و کارهای آنلاین تنها از روش‌های آنلاین به مشتریان خود دسترسی دارند و ناچار هستند که از فرم‌های آنلاین استفاده کنند.

برای استفاده از فرم‌های آنلاین،  پیشنهاد می‌شود که از پلتفرم‌های فرم ساز کمک بگیرید. این پلتفرم‌ها امکان طراحی فرم‌های جذاب و حرفه‌ای را  به شما می‌دهند. همچنین در این پلتفرم‌ها می‌توانید فرم مورد نظر خود را خیلی سریع و راحت طراحی کنید و لینک آن را در اختیار مخاطبان هدفتان قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های پلتفرم‌های فرم‌ساز این است که به شما اجازه می‌دهند که تعداد نامحدودی از افراد به فرم شما پاسخ دهند. همچنین پلتفرم‌های مذکور  به صورت خودکار پاسخ‌های شرکت‌کنندگان را دسته‌بندی، تجزیه و تحلیل می‌کنند. با وجود این دسته‌بندی و تجزیه و تحلیل، دیگر نیازی نیست که وقت بگذارید و پاسخ‌ها را یکی یکی آنالیز کنید؛ بلکه می‌توانید تمام فکر، زمان و انرژی خود را برای طراحی سوالات مناسب، تحلیل نتیجه نهایی و تصمیم‌گیری بر مبنای پاسخ‌ها بگذارید.

در صورتی که شما هم قصد دارید برای کسب و کار آنلاین یا حضوری خود فرم‌های آنلاین طراحی کنید و دنبال یک پلتفرم حرفه‌ای برای طراحی فرم‌های خود هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ چون در پایان مقاله، یکی از پلتفرم‌های فرم‌ساز برجسته و راهگشا را معرفی خواهیم کرد.

2. در هنگام طراحی فرم، هدف اصلی و شخصیت مخاطبان هدف را در نظر بگیرید

در هنگام طراحی فرم برای کسب و کارتان، باید بیش از هر چیز به ذهنیت و شخصیت مخاطبان هدف خود توجه کنید و خودتان را جای آن‌ها بگذارید. با همزادپنداری و خود را به جای مخاطب گذاشتن، می‌توانیم بهترین فرم را بر اساس سلیقه مخاطبان خود طراحی کنیم.

یکی از مسائل مهم دیگری که باعث افزایش نرخ پاسخ‌دهی به فرم‌ها می‌شود، تعیین درست و هوشمندانه پرسونای مخاطب است. در واقع قبل از طراحی فرم، شخصیت مخاطب خود را تعیین کنید و خصوصیات شخصیتی و فردی او را بنویسید. سپس بر اساس این خصوصیات شخصیتی، فرم مورد نظر خود را طراحی کنید. این کار باعث می‌شود که سوالات خود دقیقاً بر اساس شخصیت مخاطب طراحی کنید. در نتیجه مخاطبان خیلی بهتر با سوالات شما ارتباط برقرار کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

در هنگام طراحی فرم برای کسب و کار خود، سعی کنید ابتدا هدف از طراحی فرم را به صورت دقیق مشخص کنید، این اهداف را بنویسید و پیش چشم خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که سوالات موجود در فرم را دقیقاً بر اساس هدف نهایی تدوین کنید و از پرسیدن سوالات بی‌فایده یا غیرمنطبق با هدف اصلی، خودداری کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید اطلاعات تماس مخاطب را بگیرید، کافی است به نام و نام خانوادگی، شماره تماس و ایمیل او اکتفا کنید؛ چون مخاطبان پس از وقت و حوصله‌ای برای پاسخ دادن به سوالات غیرمرتبط را ندارند و برای پر کردن فرم ترغیب نمی‌شوند.

اگر همین نکته ساده (طرح سوالات بهینه و هدفمند از نظر کمیت و کیفیت) را در نظر بگیرید، می‌توانید با پرسیدن کمترین تعداد سوال به هدف خود برسید. به علاوه با پرسیدن سوالات هوشمندانه و هدفمند، در زمان و انرژی مخاطب صرفه‌جویی می‌شود و این کار، نمادی از احترامی است که شما برای مخاطبان خود قائل هستید.

3. فرم را به شکلی زیبا و مرتب طراحی کنید تا مخاطبان با ذهنیت شفاف‌تری پاسخ دهند

جذابیت و حرفه‌ای بودن فرم از نظر زیبایی‌شناختی، اهمیت فراوانی در جلب نظر مخاطبان و افزایش نرخ پاسخ‌دهی به فرم دارد. اگر فرم، لوگوی کسب و کار شما را داشته باشد، قطعاً اعتمادبرانگیزتر و رسمی‌تر جلوه خواهد کرد. همچنین سعی کنید نظم و ترتیب سوالات و مفاهیم فرم را رعایت کنید تا مخاطب با ذهنیت شفاف‌تر و روشن‌تری به پرسش‌های شما پاسخ دهد.

متخصصان و افراد باتجربه در عرصه طراحی فرم آنلاین بر این باور هستند که بهترین کار برای نظم دادن به سوالات موجود در یک فرم این است که سوالات مرتبط با هم را در یک بخش یا باکس مجزا از سایر سوالات قرار دهید و برای آن باکس یا بخش، عنوانی مشخص با فونتی واضح انتخاب کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی چشم مخاطب به عنوان افتاد، به طور کامل بفهمد که قرار است به چه پرسش‌هایی پاسخ  دهد.

سعی کنید سوالات را با فونتی خوانا و رنگی مشخص مطرح کنید تا مخاطبان بتوانند همه چیز را به صورت  شفاف ببینند و با درک کامل به سوالات پاسخ دهند. هر چه ذهن مخاطب، درک بهتری از سوالات شما داشته باشد، قطعاً پاسخ‌های بهتر و حرفه‌ای‌تری دریافت می‌کنید و بر اساس این پاسخ‌ها، تصمیمات بهتر و دقیق‌تری برای کسب و کار خود می‌گیرید.

4. به خوانایی فرم و شفافیت پرسش‌های موجود در آن به طور جدی توجه کنید

یکی از نکات مهم برای ساخت فرم برای کسب و کارها، توجه به خوانایی و شفاف بودن سوالات است. سعی کنید تا حد امکان سوالات را خیلی ساده، روان و خوانا مطرح کنید تا کلیه افرادی که می‌خواهند به سوالات شما پاسخ دهند، به راحتی به مقصود شما پی ببرند و بهترین پاسخ ممکن را به پرسش‌های شما بدهند.

اگر مخاطبان هدف شما طیفی از متخصصان حوزه کاری شما هستند، سعی کنید از اصطلاحات دقیق و  استاندارد در فرم خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مخاطبان هدف بتوانند با شفافیت و صراحت بیشتری به سوالاتی که مطرح کرده‌اید، پاسخ بدهند.

5. سوالات فرم خود را به ترتیب از آسان‌ترین به سخت‌ترین طراحی کنید

نکته‌ای که توجه به آن در هنگام طراحی فرم کسب و کار اهمیت دارد، نحوه چیدمان سوالات در فرم از نظر سطح دشواری است. سعی کنید فرم نظرسنجی یا رضایت‌سنجی مشتریان را به گونه‌ای طراحی کنید که مخاطب در ابتدا با سوالاتی آسان برخورد کند تا بتواند به راحتی و بدون ابهام به سوالات پاسخ دهد. وقتی دست مخاطب در پاسخ‌دهی به سوالات گرم شود و آمادگی ذهنی او افزایش یابد، می‌توانید سوالات دشوارتر و پیچیده‌تری را با او در میان بگذارید.

به عنوان مثال ابتدا نام و نام خانوادگی و ایمیلش را از او بخواهید تا پاسخ‌دهی برایش آسان باشد و بتواند به راحتی به سوالات پاسخ دهد. یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ پاسخ‌دهی به نظرسنجی‌ها و رضایت‌سنجی‌ها، پرسیدن سوالات پیچیده و زمان‌بر در همان ابتدای کار است.

6. مخاطب را برای پاسخ‌دهی به سوالات موجود در فرم راهنمایی کنید

اگر می‌خواهید برای کسب و کار خودتان فرمی جذاب، حرفه‌ای و کارآمد طراحی کنید، باید  تا حد امکان مخاطبان را راهنمایی کنید که بهترین پاسخ ممکن را به فرم شما بدهند. در پلتفرم‌های فرم ساز این امکان وجود دارد که برای هر باکس یا بخش از سوالات خود، راهنمایی بنویسید و مخاطبان خود را برای پاسخ‌گویی درست و دقیق به سوالات راهنمایی کنید.؛ بنابراین سعی کنید از این قابلیت پلتفرم فرم‌ساز مورد نظر خود استفاده کنید و  یک فرم واضح، دقیق و حرفه‌ای طراحی کنید.

7. در فرم نظرسنجی سعی کنید محدودیت تعداد کلمات برای پاسخ مخاطب اعمال نکنید

اگر می‌خواهید فرم نظرسنجی یا رضایت‌سنجی برای کسب و کار، محصولات یا خدمات خود طراحی کنید، پیشنهاد می‌شود که برای فیلدهایی که نیاز به پاسخ تشریحی و توضیحی دارند، محدودیت کلمه در نظر نگیرید تا مخاطب بتواند با خاطری آسوده، هر مطلبی که در ذهن دارد را در فرم بنویسد. خواندن نظرها، پیشنهادها و انتقادهای افراد باعث می‌شود که بتواند محصولات و خدمات خود را بهبود ببخشید و با سرعت بیشتری در مسیر رشد و پیشرفت حرکت کنید.

8. سوالات خود را در قالب یک ستون طراحی کنید و سوالات را چندستونه نکنید

سعی کنید در هنگام طراحی فرم خود، سوالات یا فیلدهای پرسشنامه را در قالب یک ستون طراحی کنید و از چند ستونه کردن سوالات بپرهیزید. مطالعات پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد که فرم‌های تک‌ستونه، به طور میانگین 15.4 ثانیه زودتر از فرم‌های چند ستونه تکمیل می‌شوند و همین ماجرا از اتلاف وقت و انرژی مخاطبان جلوگیری می‌کند.

یکی از مهم‌ترین هنرهای کسانی که فرم‌های کسب و کار را طراحی می‌کنند، این است که مهم‌ترین و بهترین اطلاعات را در قالب کمترین تعداد سوال از مخاطب بگیرند. هر چه تعداد سوالات کمتر باشد، قاعدتاً میل و اشتیاق مخاطب برای پاسخ‌گویی بیشتر می‌شود. سعی کنید تعداد سوالات را بهینه‌سازی کنید و آن را در قالب یک ستون در اختیار مخاطب قرار دهید.

در ادامه تصویری از ساختار تک‌ستونه و چند ستونه برای فیلدهای فرم کسب و کار ارائه شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید فرم‌های تک‌ستونه خیلی ساده‌تر، شفاف‌تر و پاسخ‌دهی به آن‌ها آسان‌تر است.

لطفاً تصویری مشابه تصویر فوق در این  بخش قرار دهید؛ چون توضیحاتی که در این بخش نوشته‌ایم، نیاز به تصویر دارد تا مخاطب کاملاً متوجه این نکته مهم برای طراحی فرم بشود.

با فرمول می‌توانید کلیه فرم‌های کسب و کار خود را به حرفه‌ای‌ترین شکل طراحی کنید

در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که چطور فرم مناسب کسب و کارمان را طراحی کنیم و چند مورد از مهم‌ترین نکات طراحی فرم را در کنار هم مرور و بررسی کردیم. یکی از روش‌های عالی برای طراحی فرم به صورت حرفه‌ای، استفاده از پلتفرم فرمول است. این پلتفرم، امکاناتی که دارد کار طراحی حرفه‌ای فرم را برای شما راحت می‌کند و به آن سرعت می‌بخشد.

با استفاده از پلتفرم فرمول می‌توانید کلیه فرم‌های کسب و کار خود را خیلی راحت و حرفه‌ای طراحی کنید. در صورتی که این مقاله برای شما مفید و آموزنده بود، پیشنهاد می‌شود مقاله مزایای پرسشنامه آنلاین و افزایش نرخ پاسخ‌دهی را مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند فرم‌هایی موفق و حرفه‌ای با نرخ پاسخ‌دهی بالا طراحی کنید.

از نگاه شما برای طراحی فرم برای کسب و کارها باید به چه نکاتی بیشترین توجه را داشته باشیم؟ آیا تاکنون از پلتفرم فرمالو برای طراحی فرم‌های بیزینس خود استفاده کرده‌اید؟ لطفاً نظرها، تجربه‌ها و پیشنهادهای خود در زمینه طراحی فرم را با ما و سایر همراهان فرمالو در بخش دیدگاه‌ها (زیر همین مقاله) به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *